wspolne przod (1)

Nissan Leaf, Volkswagen e-golf, Hyundai Ioniq Electric – Elektryzujące kompakty

Kto: Przemysław Dobrosławski

Co: Nissan Leaf, Volkswagen e-golf, Hyundai Ioniq Electric

Gdzie: Warszawa

Samochody elektryczne z roku na rok zyskują w oczach przedsiębiorców na sensowności ‒ rośnie ich zasięg, zwiększa się liczba stacji ładowania oraz spadają ceny. Sprawdzamy, co obecnie oferują wszystkie bezszelestne kompakty oferowane na rynku polskim.

Oferta pojazdów elektrycznych na polskim rynku staje się coraz ciekawsza. Do niedawna takie modele można było znaleźć w ofercie Renault i Nissana, ale w ostatnim roku nastąpił ich prawdziwy wysyp. Nas najbardziej zaciekawiły nowości w segmencie kompaktów. Zestawiliśmy w szranki dwie rynkowe nowości, czyli Hyundaia Ioniq Electric, Volkswagena e-Golf, a także odchodzącego do lamusa Nissana Leaf pierwszej generacji. Ten ostatni model pojawił się tu celowo. To właśnie Leaf spopularyzował pojazdy elektryczne w wielu krajach i stał się najpopularniejszym bezszelestnym pojazdem segmentu C na świecie. W ciągu siedmiu lat na ulice wyjechało ponad 300 tys. tych samochodów. Nawet w Polsce jego widok nie jest zupełną rzadkością, a wykorzystują go głównie firmy taksówkowe. Samochód został też wyróżniony tytułem Car of the Year 2011 i stał się wzorem do naśladowania dla innych marek.

Wszystkie modele prezentują wyrównany, wysoki poziom pod względem intuicyjności obsługi. Najwygodniejszą pozycję za kierownicą oraz najwyższą jakość materiałów znajdziemy w e-Golfie.

W trzech smakach

Zestawione elektryczne kompakty zbudowano wg trzech zupełnie odmiennych koncepcji, tak w zakresie wyglądu, jak i techniki. Nissan Leaf od początku budowany był jako pojazd wyłącznie elektryczny. W momencie debiutu prezentował się śmiało i innowacyjnie, ale zdążył się już opatrzyć. A nawet więcej, zestarzeć, np. brak reflektorów lub świateł dziennych LED to obecnie na rynku już rzadkość w tym segmencie. Hyundai skonstruował na tej samej płycie podłogowej trzy równoległe modele posiadające wspólną nazwę handlową Ioniq: z napędem hybrydowym, hybrydę plug-in oraz model elektryczny. Te klasyczne, dynamicznie stylizowane liftbacki różnią się wizualnie w niewielkim stopniu. Wariant elektryczny rozpoznamy przede wszystkim po przednim pasie, w którym w miejsce klasycznego żebrowania osłony chłodnicy jest srebrzysty gładki plastik, a z tyłu nieco inny kształt lamp. Volkswagen e-Golf dla laika w zasadzie nie różni się od zwykłych Golfów, poza oznaczeniami na nadwoziu. Przy dokładniejszym spojrzeniu dostrzeżemy, że górna część osłony chłodnicy nie ma kratki, a na czarnym, jednolitym tworzywie przebiega niebieski pas, który następnie ma swoją kontynuację w kloszach reflektorów. Inny jest też zderzak, w którym zamontowano charakterystyczne dla wersji elektrycznych i hybrydowych LED-y w kształcie litery C.

Strona 1 z 5123...»

S. K.

Print Friendly