Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 2

Mazda CX-3 - Najmniejsza w rodzinie

Dobry image Mazdy w Polsce oraz wprowadzenie atrakcyjnego wizualnie samochodu w niezwykle popularnym segmencie miejskich crossoverów wróży modelowi CX-3 dobre przyjęcie rynkowe. I to mimo już sporej konkurencji.

Podręcznikowym przykładem sukcesu sprzedażowego w segmencie crossoverów jest Nissan Juke. Oryginalny wygląd i styl w parze z brakiem przez pewien czas realnej konkurencji sprawił, że wyniki sprzedażowe tego modelu były rewelacyjne, zaskakując samego producenta. Sytuacja ta już się nigdy nie powtórzy, gdyż Juke'owi przybyło wielu rywali, często lepszych i tańszych. Podobnie na taki komfort wejścia w rynek jak w masło nie może liczyć debiutująca na rynku Mazda CX-3. Japoński crossover ma jednak sporo atutów – dobrze jeździ, oferuje napęd na cztery koła, tak z silnikiem Diesla, jak i benzynowym, oraz... świetnie wygląda. A ta ostatnia cecha, jak w żadnym innym segmencie rynku, liczy się wyjątkowo dla nabywców crossoverów.

Śmiała koncepcja
Najmniejszego crossovera Mazdy zbudowano w oparciu o płytę podłogową modelu 2. Zwarta sylwetka Mazdy CX-3, pełna miękkich i nowoczesnych linii, może się podobać. Uwagę zwraca długa maska i względnie niewielka kabina z małymi oknami, przez co samochód sprawia wrażenie większego niż jest w istocie. Mazda CX-3 jest jednym z większych crossoverów segmentu B. Model ten ma długość 427,5 cm, rozstaw osi 257 cm i sporą jak na segment B szerokość – 176,5 cm. Konkurencyjny Nissan Juke jest 14 cm krótszy, a Opel Mokka ma tę samą długość. Nadwozie nie jest wysokie – 153,5 cm. Względnie niewielki prześwit (15,5 cm) predysponuje nową Mazdę głównie do jazdy po asfalcie. Mazda CX3 waży od 1155 do 1295 kg, ale jej ładowność jak na rozmiary jest przyzwoita: od 520 do 535 kg. Nowość Mazdy może też podkradać nabywców zainteresowanych crossoverami segmentu C. Zaliczany do tego segmentu Mitsubishi ASX jest ledwie 2 cm dłuższy (przy praktycznie tej samej szerokości), a Nissan Qashqai tylko o 10 cm.

Mazda CX-3 jest jednym z większych crossoverów segmentu B. Model ten więc konkurował np. z Nissanem Juke, Kią Soul, Suzuki SX4 S-Cross, Oplem Mokka czy też inną ważną nowością – Hondą HR-V. Nowość Mazdy może też podkradać nabywców zainteresowanych crossoverami segmentu C, którzy zastanawiają się nad zamówieniem np. Mitsubishi ASX czy Nissana Qashqai.


Jak w dwójce
Deska rozdzielcza modelu CX3 jest niemal identyczna z tą, jaką znajdziemy w nowej dwójce. Dobrze wyprofilowana mięsista kierownica wygodnie wpada w dłonie, podobnie jak ergonomicznie umieszczony lewarek zmiany biegów. Ciekawostką jest montaż na obudowie zestawu zegarów wyświetlacza head-up. Wiele funkcji, które obsługiwane są przez 7-calowy ekran dotykowy, możemy też uruchomić za pomocą komend głosowych. Producent zadbał również o aplikacje, dzięki którym możemy słuchać dowolnego radia internetowego na świecie bez obaw o to, że ucieknie nam fala. Ten efekt osiągniemy po uprzednim sprzężeniu smartfona przez bluetooth lub USB z systemem MZD Connect.
Na pochwałę zasługuje jakość wykonania i montażu, choć niektórzy mogą kręcić nosem na twarde tworzywa deski rozdzielczej i obić drzwi. Podobnie wysoki poziom prezentują fotele – wygodne, z szerokim zakresem regulacji i dobrze trzymające w zakrętach. Względnie niewielki bagażnik modelu CX-3 ma pojemność 350 litrów, ale po złożeniu oparć tylnej kanapy powiększa się do 1260 litrów. Wówczas możemy przewieźć przedmioty o długości 144 cm.

Dwie benzyny i diesel
Do napędu modelu CX-3 służą 2-litrowe silniki benzynowe Skyactiv-G oferowane w dwóch wersjach o mocach 120 KM oraz 150 KM. Obie jednostki osiągają maksymalny moment obrotowy 204 Nm przy 2800 obr./min. Słabszy wariant ma napęd tylko na przednią oś, a mocniejsza wersja jest dostępna wyłącznie z napędem na cztery koła. Mazda CX-3 z motorem 150-konnym rozpędza się od zera do setki w 8,7 sekundy i pozwala jechać z prędkością nawet 200 km/h. Te wyniki są możliwe do osiągnięcia wyłącznie ze skrzynią manualną. Automat jest nieco bardziej ospały, a maksymalna prędkość niższa – i to w każdej wersji. Spore szanse na rynku polskim ma wersja z 1,5-litrowym dieslem pod maską Skyactiv-D. Silnik ten osiąga moc 105 KM i maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1600–2500 obr./min. Dodajmy, że w niedawno wprowadzonej do oferty Mazdzie 2 silnik ten ma moment obrotowy 220 Nm. W wersji z zapłonem samoczynnym Mazda daje wybór rodzaju napędu: na przednią oś lub cztery koła. CX-trójka będzie dostępna z 6-biegową skrzynią manualną lub też automatyczną Skyactiv-Drive. W wersji benzynowej sprzężonej z automatem kierowca będzie miał możliwość wyboru trybu jazdy. Na przykład po włączeniu trybu Sport i naciśnięciu pedału gazu będziemy dysponować wyższym momentem obrotowym, a sama zmiana przełożeń będzie przebiegać szybciej.

Jeszcze w 2013 roku sprzedano w Europie ok. 401 tys. szt. crossoverów segmentu B. W zeszłym roku było to już 625 tys. szt., a w 2017 roku w tym segmencie ma być dostarczanych nawet 810 tys. szt. pojazdów na Starym Kontynencie.

Pewnie i przyjemnie
W przednim zawieszeniu Mazdy CX-3 zastosowano klasyczne kolumny McPherson, a z tyłu belkę skrętną. Mimo prostej konstrukcji zawieszenia, Mazda oferuje ponadprzeciętne właściwości jezdne w segmencie B. Pojazd ma przyjemnie sprężyste zawieszenie i pewnie zachowuje się nawet w szybko pokonywanych zakrętach. Dobre odczucia z jazdy pogłębia precyzyjny układ kierowniczy. W zakresie prowadzenia nowość Mazdy nie odbiega specjalnie od Audi Q3 czy BMW X1. Widoczność do tyłu poprawiają duże lusterka boczne. W słupku C zamontowano niewielkie okienko, jednak nie poprawia ono widoczności z miejsca kierowcy po skosie, przez co jest ona bardzo ograniczona. Wygodnie jest się wspomagać czujnikami bądź kamerą cofania. Producent zadbał o montaż w nowym modelu szeregu asystentów podnoszących komfort i bezpieczeństwo jazdy, m.in. aktywny tempomat, system wspomagający hamowanie oraz systemy monitorowania martwego pola i informowania o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu. Bardzo przydatną, a spotykaną do niedawna tylko w wyższych segmentach, jest funkcja przełączania świateł drogowych na mijania i odwrotnie, gdy system wykryje pojazd jadący z naprzeciwka.

Ceny prawdopodobnie wysokie
Do salonów Mazda CX-3 wjeżdża w czerwcu. Najtańszy wariant SkyGo z motorem benzynowym o mocy 120 KM kosztuje 66 900 zł. Za model 150-konny zapłacimy co najmniej 83 400 zł, ale jest dostępny od wyższego poziomu wyposażenia SkyMotion. Mazda CX-3 z dieslem pod maską to koszt od 99 400 zł. W obecnym roku fiskalnym (do końca marca 2016 roku) importer Mazdy chciałby sprzedać w Polsce ok. 750 szt. modelu CX-3. Roczna sprzedaż tego samochodu na rynku europejskim ma wynieść, wg przewidywań, ok. 38 tys. szt., a na całym świecie ok. 150 tys. szt.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Mazda CX-3

Gdzie: Barcelona

Kiedy: 19–20.03.2015

Ile: 250 km

Stylistyka, dostępność napędu 4x4 dla wersji benzynowej i diesla, pewne prowadzenie.

Wysokie ceny, słaba widoczność do tyłu po skosach.

Przeczytaj również
Popularne