glowne (2)

Kompakty na schwał

Kto: Przemysław Dobrosławski

Co: Renault Megane TCe 130 Bose / Opel Astra V 1.4 Turbo Elite

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 10-16.03.16

Ile: 600 / 700 km

Jedne z najpopularniejszych samochodów w polskich flotach, czyli Opel Astra i Renault Megane, doczekały się niedawno następców. Sprawdzamy jak sprawują się te nowości wyposażone w zbliżone pod względem osiągów silniki benzynowe.

RV? (3 lata/90 tys. km):           Renault: 52% / Opel: 54,6%

przody (2)Renault Megane IV oraz Opel Astra V (model K) przeszły znaczącą rewolucję względem poprzedników. Rewolucja ta jest może trochę mniej widoczna w Astrze, która mocno przypomina model czwartej generacji, zwłaszcza jeśli spojrzymy na przód i bok pojazdu. Smaczkiem stylistycznym jest celowy brak łączenia kolorystycznego dachu ze słupkiem C, który ma dodawać nadwoziu lekkości i dynamicznego charakteru. Z kolei Megane nie zachował praktycznie żadnych podobieństw do modelu trzeciej generacji. I dobrze. Nowość Renault ma w sobie jeszcze więcej finezji i elegancji niż produkt Opla. W oczy rzucają się reflektory ze światłami LED ułożone w kształt litery C, które wraz z przednim pasem łudząco przypominają Talismana. Ten przód ma być charakterystyczną cechą stylizacji najnowszych modeli Renault. Także tył pojazdu, z poziomymi lampami, nie da się pomylić z żadnym innym modelem. W zakresie wyglądu ciekawszą propozycją wydaje się francuski kompakt.

Inżynierowie Opla za to więcej pracy poświęcili temu czego nie widać. Producent konsekwentnie wyzbywa się jednej z największych wad dotychczasowych modeli, czyli nadwagi. Nową Astrę udało się odchudzić o ok. 120-200 kg zależnie od wersji. Co prawda Astrę zbudowano na podwoziu Delta, znanym z Astry J, ale zastosowano nową konstrukcję nadwozia, większą ilość wysokowytrzymałej stali, zmniejszono wymiary pojazdu oraz odchudzono masę elementów układu jezdnego. Megane powstało w oparciu o nową modułową platformę CMF stworzoną dla całej gamy modeli segmentu Ci i D. Francuski kompakt jest 6,4 cm dłuższy od swojego poprzednika i ma 2,8 cm większy rozstaw osi. Z kolei Opel jest 5 cm krótszy od starszego modelu i ma 2 cm mniejszy rozstaw osi. W efekcie oba modele mają teraz niemal identyczną długość. Wyraźne różnice odczujemy dopiero mierząc szerokość i wysokość samochodów.

 

Poprawne kabiny

W zakresie materiałów użytych do wykończenia wnętrza i jakości montażu oba kompakty prezentują wyrównany dobry poziom. Mamy jednak wrażenie, że Opel zastosował nieco niższej jakości plastiki niż w poprzednim modelu. Wnętrza tych pojazdów są przytulne, mimo ciemnoszarych tworzyw, dzięki rozweseleniu ich srebrzystymi wstawkami w różnych miejscach. Bardziej przyjemna w użytkowaniu jest mięsista kierownica Opla, ale obsługa przycisków jest z kolei lepsza w Renault. Francuska marka stosuje w tym modelu bardzo praktyczną dźwignię z przełącznikami tuż pod wieńcem kierownicy. Mniej intuicyjne jest za to w tym modelu włączanie ogranicznika prędkości i tempomatu, który umieszczono obok hamulca ręcznego na wysokości uda kierowcy. W przypadku gdy Megane jest wyposażone w hamulec automatyczny położone obok uchwyty są płytsze, mniej praktyczne i nie mieszczą większych kubków. Znacznie lepiej to wygląda w wersjach z mechaniczną dźwignią hamulca ręcznego. W Astrze uchwyty spełniają swe funkcje wzorcowo w każdej wersji.

Obaj producenci starali się mocno ograniczyć liczbę przycisków na deskach rozdzielczych przerzucając obsługę wielu rozwiązań na ekrany dotykowe. Szczególny progres zauważymy w Oplu, w którym z

44 przycisków i 4 pokręteł w Astrze IV zostało w tej części deski rozdzielczej 28 przycisków i również cztery pokrętła. Więcej przycisków znalazło się w tym modelu na kierownicy, ale to już nie razi. Wybieranie kolejnych ustawień na ekranach dotykowych wymaga skupiania dużej uwagi i odrywania wzroku od jezdni na dłuższą chwilę. Aby precyzyjnie wybierać funkcje na ekranie dotykowym Opel zadbał o specjalne wybrzuszenie na środkowej konsoli na którym możemy oprzeć dolną część dłoni lub kciuk. W Megane aby ręka nie wisiała w powietrzu można ją oprzeć o lewarek biegów. (…)

Strona 1 z 4123...»

P.D.

Print Friendly