Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Kompakt oryginalny

Hyundai w udany sposób przenosi modę na pięciodrzwiowe coupé z większych samochodów segmentu premium do kompaktowych modeli popularnych. A co jeszcze i30 Fastback oferuje poza atrakcyjną formą nadwozia?

Hyundai ma już całkiem pokaźną paletę modeli i ich wariantów w segmencie C. Siłą napędową sprzedaży jest Tucson, ale nie zapominajmy o modelu i30, dostępnym do niedawna w wersji hatchback, kombi oraz sportowej i30N. Nie lada zaskoczeniem była zapowiedź wprowadzenia od tego roku do oferty pięciodrzwiowego coupé, lub jak kto woli liftbacka, na bazie modelu i30 z dopiskiem Fastback.

Dłuższy i niższy

Model i30 Fastback jest identyczny z klasycznym i30 do słupka B. Swoje bardziej dynamiczne proporcje zawdzięcza nisko opadającej linii dachu tuż za nim i ciekawemu krojowi tylnych lamp. Uwagę zwraca też interesująco zadarty spojler na klapie bagażnika. Model i30 Fastback jest dłuższy o 11,5 cm od hatchbacka, mierząc 445,5 cm, a do tego jest niższy od niego o 3 cm (142,5 cm). Na zmianach wizualnych się nie skończyło. Konstruktorzy zdecydowali się na zwiększenie sztywności zawieszenia o 15% w zestawieniu z hatchbackiem i jego obniżenie o 5 mm. Do tego zastosowano bardziej bezpośredni układ kierowniczy, co wydatnie zwiększa pewność prowadzenia tego samochodu.

Wnętrze jest właściwie identyczne z tym, jakie znajdziemy w modelu i30, ale tylko do oparć przednich foteli. Nie mamy zastrzeżeń do ergonomii i funkcjonalności deski rozdzielczej ani jakości użytych materiałów. Wiele tworzyw w kabinie jest miękkich i przyjemnych w dotyku. Deska rozdzielcza wygląda schludnie i nie jest przeładowana funkcjami. Hyundai pozostał wierny klasycznym czytelnym analogowym zegarom. Ekran dotykowy wystaje nad środkową konsolę, co dziś jest często spotykanym rozwiązaniem w nowych modelach. Dzięki temu znajduje się on w zasięgu wzroku kierowcy i jest czytelniejszy niż ekrany zamontowane gdzieś pod nawiewami na środkowej konsoli. W topowej wersji Premium możemy cieszyć się m.in. z pokrytych skórą podgrzewanych i wentylowanych foteli oraz podgrzewanej kierownicy. Z tyłu z racji nisko opadającej linii dachu pasażerowie dysponują nieco mniejszą przestrzenią nad głowami. Muszą też bardziej pochylać się przy wsiadaniu i wysiadaniu, ale takie są uroki mody na pojazdy z linią dachu zbliżoną do aut coupe.

Bagażnik modelu i30 Fastback ma pojemność 450 litrów, a po złożeniu oparć kanapy powiększa się on do 1351 litrów. To odpowiednio 55 litrów więcej niż hatchbacku. Bagażnik jest przy tym całkiem ustawny i funkcjonalny. Pod pokrywą w bagażniku znajdują się dodatkowe segregatory, w których umieścimy drobne przedmioty, a na jego boku dostrzeżemy haczyki oraz gniazdo ładowania 12V.

Hyundai określa ten model mianem pięciodrzwiowego coupe, ale nazwanie go liftbackiem też nie będzie błędem. Tego typu nadwozia przed laty oferowali Japończycy. Dziś znajdziemy je np. w Octavii, ale nie wygląda ona tak ładnie i proporcjonalnie.

Hyundai i30 Fastback N to prawdziwy hot-hatch wśród liftbacków. Model ten ma niepospolitą sylwetkę o dynamicznych proporcjach sportowego coupé, którą podkreśla opadająca linia dachu, długa maska i masywna linia nadwozia. Uwagę zwracają wyraziste zderzaki o powiększonych wlotach powietrza z charakterystyczną, czerwoną linią, aerodynamiczny tylny spojler z trójkątnym światłem stop, dwie końcówki wydechu, 18- lub 19-calowe koła, sportowe fotele oraz specjalny, niebieski lakier Performance Blue, inspirowany kolorystyką aut Hyundai Motorsport. Sportowy charakter modelu podkreśla wyposażenie, m.in.: elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, elektronicznie kontrolowane zawieszenie, sportowa charakterystyka regulacji obrotów silnika (automatyczny międzygaz), wyczynowe opony czy stoper do pomiaru czasu okrążeń. Specjalna konstrukcja układu wydechowego pozwoliła na uzyskanie wyjątkowego, emocjonującego dźwięku silnika. Do jego napędu służy silnik 2.0 T-GDI oferowany w dwóch wariantach mocy: 250 KM lub 275 KM. Model i30 Fastback N w słabszej wersji rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy, a mocniejszej w 6,1 sekundy.

Wystarczająca gama

Gama jednostek napędowych i30 Fastback jest prawie taka sama co w modelu i30. Nie ma w niej tylko podstawowego wolnossącego silnika 1.4 MPI o mocy 100 KM. Klienci mogą wybierać między czterocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem 1.4 T-GDI o mocy 140 KM oraz trzycylindrowym, turbodoładowanym 1.0 T-GDI o mocy 120 KM. Mocniejszy z nich jest oferowany z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową. W cenniku na rok 2019 pojawił się turbodoładowany silnik wysokoprężny 1,6 litra CRDi o mocy 136 KM, dostępny ze skrzynią mechaniczną lub dwusprzęgłową 7-DCT. Do jazd użyczyliśmy egzemplarz z mocniejszym silnikiem benzynowym, współpracującym ze skrzynią 7-DCT. Samochód okazuje się wystarczająco żwawy i prowadzi się bardzo stabilnie podczas jazdy z wyższą prędkością. Na słowa uznania zasługuje skrzynia dwusprzęgłowa sprawnie i płynnie dobierająca odpowiednie przełożenia. Dobre prowadzenie nie odbija się przy tym na komforcie tłumienia nierówności, który jest więcej niż przyzwoity. Docenimy też dobre wyciszenie samochodu. Przyciskiem Drive Mode umieszczonym obok dźwigni biegów możemy zmienić tryb jazdy. Zależnie od wyboru zmienia się nie tylko siła wspomagania układu kierowniczego, ale również szybkość reakcji silnika na naciśniecie pedału gazu, choć w praktyce różnice te są mało odczuwalne. Praktyczna okazuje się znana od lat, ale nie tak często spotykan, funkcja Auto Hold, dzięki której po każdym zatrzymaniu w modelu ze skrzynią 7-DCT automatycznie zaciągnie się hamulec. Nie musimy zatem trzymać wciśniętego pedału hamulca na światłach.

Bezpiecznie w trasę

Model i30 Fastback jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Classic Plus, Comfort oraz Premium. Ale ta najtańsza – Classic Plus – jest dostępna tylko z silnikiem 3-cylindrowym w cenie od 77 tys. zł (69,3 tys. zł. w promocji). Hyundai i30 Fastback jest autem dobrze wyposażonym nawet w najtańszej wersji. Znajdziemy tu m.in. klimatyzację manualną z nawiewami w tylnej części nadwozia, system autonomicznego hamowania, asystents ruszania ze wzniesienia, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy, 16-calowe aluminiowe obręcze kół. Za model z jednostką 1.4 T-GDI zapłacimy co najmniej 86 tys. zł, a za diesla 1.6 CRDi – 88,8 tys. zł. Skrzynia dwusprzęgłowa wymaga dopłaty 6 tys. zł.

Hyundai i30 Fastback został wyposażony w najnowsze rozwiązania z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. W modelu dostępne są m.in.: wspomniany system autonomicznego hamowania, system kontroli poziomu uwagi kierowcy, inteligentne światła drogowe czy system utrzymania pasa ruchu.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI DCT

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 6–23.07.2018

Ile: 600 km

Funkcjonalność, prowadzenie, jakość wykonania, 5-letnia gwarancja.

Cena, mniejsza przestrzeń nad głowami z tyłu, ograniczona widoczność.

Przeczytaj również
Popularne