Nowości
Fiat Tipo hatchback (22 czerwca, 2017)
Alfa Romeo Stelvio (22 czerwca, 2017)
Hyundai IONIQ (22 czerwca, 2017)
Najlepsze silniki 2017 roku (22 czerwca, 2017)
przody (2)

Hyundai Elantra vs Toyota Corolla – Japonia kontra Korea

Kto: Michał Hutyra

Co: Hyundai Elantra kontra Toyota Corolla

Gdzie: Wrocław, Warszawa, Biała Podlaska, Poznań

Kiedy: 28.03.-10.04 2017

Ile: 2800 km

Hyundai: Wykonanie, komfort, przestronność kabiny, pozycja za kierownicą. Toyota: Właściwości jezdne, cena, wyposażenie, silnik, precyzja prowadzenia.

Hyundai: Brak możliwości otwarcia bagażnika z zewnątrz, zużycie paliwa. Toyota: Wykonanie, przestronność kabiny, pozycja za kierownicą.

W lidze kompaktowych sedanów, zarówno Hyundai Elantra, jak i Toyota Corolla, są bardzo poważnymi rozgrywającymi. W teście porównawczym sprawdzamy, na które z tych aut warto wydać pieniądze.

Corolla to najczęściej kupowany samochód na świecie. Elantra nie ma tak silnej rynkowej pozycji, ale i tak zajmuje wysoką szóstą lokatę w rankingu popularności. To świetny wynik, biorąc pod uwagę, że Hyundai nie ma tak długiej jak Toyota tradycji w produkowaniu samochodów.
Rok 2016 był dla obu azjatyckich producentów bardzo istotny. Japończycy celebrowali 50. urodziny Corolli, fundując jej gruntowny facelifting, Koreańczycy natomiast zaprezentowali światu zupełnie nową Elantrę, której europejska premiera miała miejsce w Polsce. Wybór naszego kraju na miejsce premiery nie był przypadkowy, ponieważ to właśnie w naszej części Europy kompaktowe sedany cieszą się sporym powodzeniem wśród klientów. Dodajmy, często wśród klientów biznesowych. Dlaczego? Są znacznie tańsze niż limuzyny klasy średniej, a też wyglądają reprezentacyjnie.

Podobieństwa i różnice

Pod względem stylistyki, ale również proporcji oba modele różnią się między sobą. Hyundai postawił na łagodne linie nadwozia. Dach Elantry płynnie łączy się z tylną szybą, a ta przechodzi w klapę bagażnika. Prawdę powiedziawszy, jej bryła bardziej przypomina liftbacka niż sedana. W nadwoziu Corolli dominują natomiast ostre cięcia i przetłoczenia. Samochód ma też wyraźnie stopniowaną tylną część karoserii. Rozstaw kół obu aut jest identyczny (2,7 m). Hyundai jest o 5 cm krótszy, o 1,5 cm niższy i o 2,5 cm szerszy niż Toyota. Ma też bardziej oddalone od siebie przednie i tylne koła, co sprawia, że wygląda bardziej proporcjonalnie. Po prostu zgrabniej.
Identyczny rozstaw osi wcale nie oznacza, że kabiny obu aut są tak samo przestronne. W Elantrze jest więcej miejsca, na nogi zarówno z przodu, jak i z tyłu. Panuje też ogólne wrażenie przestronności. Fotel kierowcy ma dłuższe siedzisko i większy zakres regulacji wzdłużnej. Kierownicę można mocniej przyciągnąć do siebie, wyżej ją podnieść oraz niżej opuścić. Wszystko to sprawia, że za kierownicą Hyundaia można usiąść naprawdę wygodnie i to niezależnie od wzrostu. W Corolli siedzi się bardziej w kucki, a kierownica ma symboliczną regulację poziomą. Krótsze są również przednie siedziska, a pionowa deska rozdzielcza potęguje klaustrofobiczne doznania.
Bagażniki obu aut mają niemal identyczną pojemność (452 l Toyota, 458 l Hyundai), obu nie da się zapakować po sufit z powodu zawiasów wnikających do środka. Różnice pojawiają się wtedy, gdy chcemy je powiększyć i się do nich dostać. W Hyundaiu, aby złożyć oparcie, wystarczy pociągnąć za dźwignię znajdującą się w bagażniku, w Toyocie można to zrobić wyłącznie ze środka. Punkty, które w tym porównaniu zyskuje koreańskie auto, traci natychmiast przy próbie otwarcia samego bagażnika. Na klapie próżno jest szukać klamki. Aby ją otworzyć, trzeba skorzystać z dźwigni przy fotelu kierowcy albo nacisnąć przycisk na kluczyku od auta. To bardzo irytujące rozwiązanie.

Strona 1 z 3123

S. K.

Print Friendly