Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Ford - Mocne uderzenie

Ofensywa modelowa Forda może wywołać niemałe przetasowania w statystykach sprzedaży samochodów dostawczych. W ciągu roku producent zamierza wprowadzić do oferty trzy zupełnie nowe modele pojazdów użytkowych. Pierwsze z nich to Transit Custom, zdobywca tytułu Van of the Year 2013, i Tourneo Custom, które jeszcze tej jesieni zaczną pracę u przedsiębiorców.

Ford zapowiedział kompleksową wymianę do końca 2013 roku oferowanych w Europie pojazdów dostawczych. Nowe modele będą teraz oferowane nie w dwóch a w trzech liniach: Transit Connect (lekkie pojazdy dostawcze – konkurenci m.in. Fiata Doblo); Transit/Tourneo Custom (jednotonowe pojazdy użytkowe – rywale m.in. Mercedesa Vito i Fiata Scudo) oraz Transit, pod którą to nazwą będą oferowane modele większej ładowności (bezpośredni konkurenci m.in. Fiata Ducato).

Auto środka
Jako pierwsze w polskiej ofercie Forda pojawią się modele środkowej linii, czyli Transit Custom oraz Tourneo Custom, które zastępują w gamie modele Transit o mniejszej ładowności. Pierwszy z nich możemy zamówić w typowo użytkowej wersji van, kombi van z podwójną kabiną (5/6-osobowy) oraz kombi (dla ośmiu lub dziewięciu osób). Drugi model – Tourneo Custom – będzie dostępny jako ośmio- lub dziewięcioosobowy minibus. Oba warianty są oferowane w jednym z dwóch rozstawów osi: L1 – 293 cm (dł. auta 497 cm) i L2 – 330 cm (przy długości nadwozia 534 cm). W przyszłym roku dołączą warianty z podwyższonym dachem.

Więcej stylu
Nadwozie nowego Forda łączy z poprzednikiem tylko jedno – logo na masce. To całkowicie nowa konstrukcja, która pełna jest stylistycznych nawiązań do współczesnych osobowych modeli marki, m.in. w kształtach przednich reflektorów czy trapezoidalnego grilla. Dynamizmu sylwetce modelom Transit/Tourneo Custom nadają wyrazista linia boczna unosząca się ku tyłowi nadwozia.
Z polotem zaprojektowano również wnętrza tych pojazdów, w którym z łatwością odnajdą się najpierw dotychczasowi użytkownicy innych Fordów. Kierownica w modelach Transit/Tourneo Custom jest poręczna i przyjemna w dotyku, dźwignia zmiany biegów łatwo wpada w dłoń, a fotele okazują się wygodne. W miejskich manewrach przysłużą się kierowcy dobra widoczność do przodu i na boki, wieczorami lampy doświetlające zakręty, a podczas cofania specjalna kamera, wyświetlająca w lusterku wstecznym obraz drogi za pojazdem.


W kabinie nie zabrakło również wielu praktycznych schowków. W desce rozdzielczej przed pasażerem znalazł się klasyczny schowek mieszczący dokumenty formatu A4, a po obu jej stronach znajdziemy po dwie wygodne wnęki na butelki. W wersjach najtańszych w miejsce głęboko osadzonego wyświetlacza na środkowej konsoli zamontowano uchwyt na notatnik lub podkładkę do pisania. Praktyczny okazuje się schowek nad obudową zegarów przed kierowcą, w którym znajdziemy gniazdo 12V, port USB oraz wejście audio. W drzwiach znajdziemy po trzy kieszenie: te górne umożliwiają przechowywanie butelek i innych niewielkich przedmiotów, a w dolnych kieszeniach znajdzie się miejsce np. na apteczkę i trójkąt ostrzegawczy. Do przewozu większych przedmiotów posłuży również schowek pod fotelem pasażera. Dostęp do niego jest możliwy w dwojaki sposób: poprzez odchylane siedzisko fotela lub z ładowni przez uchylną klapę w przegrodzie. Tuż nad dźwignią zmiany biegów producent zaprojektował wnękę na telefon komórkowy, która okazuje się bezużyteczna – jest zbyt płytka przez co łatwo wypadnie z niej telefon. Nie zmieszczą się w niej również smartfony z dużymi wyświetlaczami, gdyż jest dla nich za wąska. Kierowcy pozostaje więc sprząc komórkę z bluetooth lub włożyć ją we… wnękę na butelkę. Drugim zgrzytem jest położenie pokrętła regulacji kierunku nawiewów na środkowej konsoli. Zamontowano je tak daleko od kierowcy, że musi on odrywać plecy od oparcia fotela i mocno się nachylać. Na szczęście nie korzystamy z tej funkcji zbyt często.

Ładownie
Fordy Transit/Tourneo Custom zależnie od wersji mają ładowność od 600 do 1400 kilogramów. Transit Custom w wersji van może przewieźć wg VDA 5,4 m3 ładunków o maksymalnej długości 255 cm w krótszej wer­sji lub lub 6,2 m3 w wariancie L2 (przy maksymalnej długości przedmiotów 292 cm). W obu wariantach istnieje możliwość przewiezienia przedmiotów dłuższych nawet o pół metra, jeśli podniesiemy klapkę w przegrodzie między ładownią a kabiną pasażerską i wsuniemy np. pręty pod fotel pasażera. Producent daje również możliwość montażu trzech relingów dachowych, które mogą wytrzymać obciążenie 130 kg. W ładowni Transita Custom nie brakuje kotew na ścianach nadwozia umożliwiających łatwe ustabilizowanie towarów. Zadbano także o sporą szerokość między nadkolami (139 cm), która pozwala na swobodne ustawianie ładunków i załadowanie np. trzech europalet również w krótszej wersji L1. Wsunięcie palety jest także możliwe przez szerokie przesuwne drzwi boczne (o wymiarach 132x103 cm). W wersji osobowej fotele drugiego i trzeciego rzędu można składać na płasko, tworząc stoliki, ustawiać pionowo lub wymontować uzyskując dodatkową przestrzeń przewozową. Zmiana ustawień foteli i ich demontaż wymaga jednak użycia dużej siły. Pasażerom, zwłaszcza mniej sprawnym, może doskwierać wysoki stopień wejściowy w drugim rzędzie. Przydałby się montaż wysuwanego schodka. W Tourneo Custom dostęp do bagażnika jest możliwy dzięki unoszonej ku górze i mniej praktycznej klapie. Aby dostać się do ładowni w wersji Transit Custom możemy skorzystać z praktyczniejszych asymetrycznych drzwi.

Tylko jeden motor
Nowe Fordy Transit i Tourneo Custom będą oferowane tylko z silnikiem 2.2 TDCi, ale w trzech wariantach mocy: 100 KM/310 Nm, 125 KM/350 Nm oraz 155 KM/385 Nm. Najsłabsza wersja nie będzie oferowana w modelu osobowym Tourneo Custom. Wszystkie modele są wyposażone w skrzynię manualną o sześciu przełożeniach przekazującą napęd na koła przednie. Nowy Ford może się pochwalić dobrym wygłuszeniem. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, jednak przy prędkościach powyżej 100 km/h w zbyt małym stopniu spada siła jego wspomagania. Szkoda też, że kierowca, po zdjęciu lewej stopy z pedału sprzęgła, nie ma gdzie jej wygodnie postawić. Może ją niewygodnie osadzić na nadkolu lub pod pedałem sprzęgła.
Producent wprowadził w użytkowych Fordach wiele rozwiązań debiutujących w ostatnim czasie głównie w modelach osobowych. Samochód może być wyposażony m.in. w funkcję monitorowania koncentracji kierowcy wykorzystującą specjalną kamerę śledzącą pasy ruchu. Gdy system oceni, że kierowca jest zmęczony i przysypia, ostrzega go sygnałem dźwiękowym i komunikatem w zestawie zegarów. Gdy to nie zmieni zachowań kierowcy, pojawia się stały komunikat ostrzegawczy, który można anulować tylko przyciskiem „OK” na kierownicy. Ten sam system sygnalizuje wibracjami na kierownicy niezamierzone zbaczanie pojazdu z wybranego pasa ruchu. W każdym nowym modelu, w tym w debiutujących modelach Custom, Ford daje możliwość montażu systemu, który w razie kolizji pomaga nawiązać kontakt ze służbami ratowniczymi i przekazuje im informacje na temat położenia pojazdu. Montaż tego typu rozwiązań będzie w przyszłości obowiązkowy w nowych samochodach rejestrowanych w Unii Europejskiej.

Plany rynkowe
Ford chce skusić potencjalnych nabywców najdłuższymi w tym segmencie okresami międzyprzeglądowymi – 50 tys. km. Najtańszy Custom Transit Economy 2.2TDCi/100 KM z krótkim nadwoziem L1 kosztuje 93 874 zł brutto. Dodajmy, że zbliżony możliwościami przewozowymi Vito 2.2 CDI/95 KM (w wersji długiej) kosztuje 92 500 zł. Ceny Tourneo Transit zaczynają się od 142 975 zł brutto za wariant ze 125-konnym silnikiem i wyposażeniem Trend. Pierwsze Transity i Tourneo Custom trafią na polski rynek z tureckiej fabryki w Kocaeli w listopadzie br. W przyszłym roku Ford planuje sprzedać nad Wisłą ok. 600–700 szt. tych pojazdów.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Ford Transit Custom/ Tourneo Custom

Gdzie: Monachium

Kiedy: 3.09.2012

Ile: 100 km

Dobre prowadzenie, silnik, precyzyjna skrzynia biegów, dopracowanie wersji towarowych.

Wpadki z zakresu ergonomii, wysokie ceny.

Przeczytaj również
Popularne