Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Fajny crossover Opla

Określenie „fajny crossover” zaczerpnąłem z materiałów prasowych Opla przygotowanych z okazji prezentacji modelu Crossland X w Polsce. Prezentacja odbyła się zaledwie kilka dni po światowej premierze w genewskim salonie samochodowym w marcu 2017 r.

Opel ma już trzy crossovery, zapoczątkowane Mokką X, jest jeszcze Grandland X. Przedstawiany model, w dziejach tej firmy zapisze się jako pierwszy pojazd powstały po podaniu oficjalnej informacji o przejęciu jej przez francuską Grupę PSA (Peugeot – Citroën) w marcu 2017 r.

Współpraca wcześniejsza

Crossland X zbudowany został na francuskiej platformie podłogowej oznaczonej PF1, na której powstał np. zaprezentowany wiosną 2016 r. w Genewie model Peugeot 2008.
Produkcję Crosslanda X ulokowano w oplowskiej fabryce mieszczącej się w hiszpańskiej miejscowości Saragossa, fabryce dobrze znanej z produkcji popularnego modelu Corsa. Niewiele czasu upłynęło od prezentacji Crosslanda X, bo już wczesną jesienią 2017 r. na paryskim salonie samochodowym debiutował Citroën C3 Aircross. Oba te modele są wytwarzane właśnie w Saragossie.

Unifikacja zespołów

Francuska platforma podłogowa to nie jedyny ważny element konstrukcyjny przejęty od PSA w zastoso waniu do Opla. Oprócz niego unifikacją objęto bowiem układy – napędowy i jezdny. Crossland X oferowany jest do wyboru z dwiema francuskimi jednostkami napędowymi o zróżnicowanej mocy. Benzynowe to 3-cylindrowe o pojemności skokowej 1199 cm3 i mocy – 60 kW (82 KM), 81 kW (110 KM) oraz 96 kW (130 KM). Wysokoprężne z turbodoładowaniem natomiast mają pojemność skokową 1560 cm3, moc 75 kW (102 KM) i 88 kW (120 KM). Układ przeniesienia napędu też francuski – sprzęgło i skrzynia biegów, która może być mechaniczna, albo automatyczna. Zawieszenia kół też pochodzi z PSA. Nadwozie natomiast zostało skonstruowane przez Opla. To zespół, który zazwyczaj decyduje o zakupie samochodu. Bo czy klient będzie się dopytywał, jakie jest, np. zawieszenie kół? Dodam, że to nadwozie musi być „dobrane” do układu napędowego i jezdnego.

Architektura i wnętrze nadwozia

Nadwozie dwubryłowe nie ma zbędnych akcentów zewnętrznych. W wyglądzie od przodu identyfikuje się z modelami Opla charakterystycznym kształtem wlotu powietrza do komory silnika (tzw. atrapą chłodnicy), a przednie lampy swoim kształtem kojarzone są z podwójnym skrzydłem.

Estetycznie wyglądające nadwozie dobrze opracowano pod względem usztywnienia poszycia zewnętrznego, jak i struktury nośnej, jednocześnie wprowadzając elementy absorbujące energię w przypadku zderzenia.

Przy niewielkich wymiarach zewnętrznych pojazd ma duże i funkcjonalne wnętrze nadwozia. Z przodu i tyłu jest dużo miejsca dla jadących, na tylnej kanapie wygodnie mogą jechać trzy osoby, bo jej szerokość wynosi 136 cm. Bagażnik o objętości 410 dm3 jest foremnym sześcianem, a miejsca obok wypukłości nadkoli wypełniono bocznymi schowkami.
Kanapa tylna ma dzielone 60:40 oparcie i składane na siedzisko. W ten sposób zwiększamy objętość przestrzeni bagażowej do 1255 dm3 Dostęp do bagażnika jest łatwy po uniesieniu drzwi w ścianie tylnej nadwozia. Poza dużą przestrzenią bagażową we wnętrzu nadwozia jest wiele miejsca na podręczne przedmioty.

Wyposażenie

Pojazd występuje w czterech poziomach wyposażenia: Essentia, Enjoy, Design Line i Elite. Podkreślić należy, że z zakresu bezpieczeństwa wyposażenie jest jednakowe i na wysokim poziomie. We wszystkich poziomach wyposażenia wmontowano przednią kamerę, za pomocą której rozpoznawane są znaki ograniczenia prędkości, działa system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. W podstawowym wyposażeniu nie ma natomiast np. klimatyzacji i systemu multimedialnego.

Właściwości ruchowe

Zacznijmy od miejsca kierowcy, który niezależnie od wzrostu może przybrać wygodną pozycję do prowadzenia pojazdu. Przed sobą ma bardzo czytelnie opisaną tablicę rozdzielczą ze środkowym (centralnie) umieszczonym 8-calowym wyświetlaczem multimedialnego systemu. Ma też świetną widoczność przez szyby i w dużych lusterkach zewnętrznych.
Podczas jazdy nie odczuwa się nadmiernego hałasu, zadbano o jego wyciszenie, np. dobrze uszczelniono boczne drzwi. Rozpędzając samochód, wychwytuje się natomiast charakterystyczną pracę 3-cylindrowego silnika, ale nie ma wibracji, bo silnik jest dobrze umocowany w nadwoziu.

Udało się też uzyskać stabilność pojazdu w ruchu i jak na znaczną jego wysokość małą wrażliwość na podmuchy bocznego wiatru.
Silnik benzynowy 1.2 Turbo o mocy 96 kW (130 KM) nadaje pojazdowi dobrą dynamikę (patrz tabela), ale zużycie paliwa jest większe niż deklaruje producent, wynosi średnio nieco powyżej 6,0 dm3/100 km.

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Opel Crossland X 1.2T 130 KM MT6 Elite

Gdzie: Warszawa, Gdańsk

Kiedy: 9–18.07.2018

Ile: 900 km

 Estetyczny wygląd pojazdu, duże i funkcjonalne wnętrze nadwozia, dobre właściwości jezdne.

 Brak regulacji górnego punktu kotwiczenia przednich pasów bezpieczeństwa, boczne drzwi tylne otwierane pod zbyt małym kątem, wiele pozycji wyposażenia nadwozia wymaga dopłaty.

Przeczytaj również
Popularne